Ačkoliv většina z našich členů horlivě čte duchovní  a jinou literaturu, chápeme že není nad osobní sdílení našich myšlenek. Pozitivně si vyměnit  názory.

Dobrým příkladem bylo lednové setkání našeho MBS v Plzni. Jaroslav přinesl k diskusi výpisek z 9.kapitoly knihy L. Lehmana – František, v němž byla stať z modlitby Chvály cností svatého Františka. Píše se v ní o souvislosti lásky a poslušnosti.

Vladimír nadhodil myšlenku, že poslušnost je složité téma a je potřeba vždy více úhlů pohledu, než poslušnosti porozumíme víc.

Jana připomenula, že spojovat lásku s poslušností bylo Františkovi zcela vlastní: Když představený někdy musí udělit výtku, ať udělá to z lásky. A obráceně z lásky k Bohu a k představenému, který se mýlí, nevykonat co přikázal, je neposlušnost také nesená láskou.

Milan k tomu dodal, že rozpoznat co je a co není Boží vůle vyžaduje někdy mnoho času (třeba i let).

Luboš nadhodil, že něco jiného je poslušnost Boha z lásky k němu (i když se mýlíme). Složitější záležitost je však poslušnost v institucích. Instituce vznikly vždy z dobrého úmyslu, avšak časem zastarají oproti rychlým změnám ve světě. A tak neposlušnost nových františkánů vůči zastaralé instituci minoritů conventuálů, vedla ke vzniku dalšího prvního řádu Františkánů – observantů a pozdější neposlušnost bratří v řádu Františkánů observantů v 17.stol. nakonec vedla ke vzniku přísnějšího řádu Kapucínů. A tak neposlušností vznikly tři františkánské řády každý podle své poslušnosti z lásky k Bohu a sv. Františkovi. Byla to neposlušnost vedená láskou k Bohu a k tomu co neposlušní považovali za vůli Boží. Ze stejného důvodu se již několikrát v dějinách změnila řehole sekulárních františkánů, protože tu starší už nebylo možné poslouchat.  

Velmi cennou myšlenku nakonec přinesla Ludmila: Slovo poslušnost může být také odvozováno od slova slyšet, naslouchat. Reformační snahy  církev považovala za neposlušnost , za herezi, ale přitom naopak šlo o neposlušnost církevních představených, kteří neposlušným rebelům nenaslouchali. Byla to neposlušnost z lásky k Bohu. Představení se nesnažil pochopit co jim rebelové, říkají. Opravdově naslouchat druhým s láskou je tedy dalším parametrem poslušnosti. Nelze jenom slyšet, ale je nutné opravdu naslouchat.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *